« Tagasi

Kas mulle üldse on brändi vaja?

Olen kogunud oma karjääri jooksul kokku brändi kohta käivaid küsimusi. Enamus neist kõlavad umbes nii, nagu siin kirjas ja mõned on justkui kokkuvõtted mõne ärimehe jutust. Loodan, et leiate siit midagi, mis teid kõnetab.

Küsimus: Kas mulle on brändi vaja?

Vastus: See on vale küsimus. Bränd on sul olemas, kas sa seda soovid või ei soovi. Pigem on selle küsimuse õige sõnastus, et kas ma peaksin tegelema oma brändiga või mitte.

Küsimus: Kuidas mul on bränd olemas, kui ma ei ole seda loonud?

Vastus: bränd tekib koos sinu ettevõtte, toote, teenuse või misiganes asjaga, mida sa lood. Bränd ei ole asi omaette, see on kuvand või siis soovitud kuvand sihtgrupi peades. Kui sa ei ole oma brändiga tegelenud, siis on tegu justkui metsõunapuuga, mis kusagil laane sügavustes kasvab. Ega kõikide metsõunapuude õunad ei peagi hapud ja kibedad olema, aga kui tahad kindla peale magusaid ja häid õunu, siis on mõtet osta kultuurõunapuu.

Küsimus: Miks siis on vaja kalli raha eest brände luua, kui nad juba olemas on

Vastus: bränd ei ole asi iseeneses, vaid see on kogemuspõhine teadmine asjade toimimisest. Bränditeadus on tekkinud tähelepanekutest ja kogemustest, mis on aja jooksul kokku koondatud ja vormistatud teadmisteks. Kui ma näiteks võtan maast kivi ja kukutan selle endale jala peale, siis saan teada, et see on valus. Tegemist on ilmselgelt kogemuspõhise teadmisega. Bränd on samamoodi kogemuspõhine teadmine, aga väga kompleksses ja keerulises ärikeskkonnas. Bränditeaduse põhiolemus on selline: kui sa teed nii, siis juhtub nii.

Küsimus: Kas bränd võib tõsta minu müüke?

Vastus: bränd on loodud ainult selle jaoks, et sinu müüke tõsta. See ei ole allahindluskampaania, mis müügid justkui suure vedruga taeva poole virutab, vaid terve tegevuste ja hoiakute kogum, mis aitab sinu ärile kaasa väga mitmetahulisel moel. Kui bränding ei tõsta müüke, siis on kusagil midagi valesti tehtud, sest brändingu eesmärk on müükide tõstmine. Muidugi tuleb siia mainida, et bränding on keeruline tegevuste kooslus, mis sõltub väga paljudest asjaoludest.

Küsimus: Aga me ei ole kunagi oma brändiga tegelenud ja meie müügid on ikka nii head, kas meile siis on seda brändi ikka vaja?

Vastus: kui olete oma õigeid tegusi teinud intuitsioonist ja ei ole teadlikult nimetanud neid tegevusi brändinguks, siis tegelikult olete ikkagi tegutsenud õigesti ja brändingureeglitega kooskõlas. Tavaliselt jõutaksegi teadliku brändinguni kohe peale esimest masu või konkurendi ilmumist, kes mingi võlujõuga kõik teie kliendid ja müügid ära võtab.

Küsimus: Meie alal töötab ainult hind ja see on kõik, mida vaadatakse. Brändingut võid teha või mitte, see ei muuda midagi.

Vastus: oleme õppinud kapitalismust juba pisut üle 20 aasta. Selle aja jooksul oleme pidanud leiutama palju asju nullist. Meie firmad ei olekski saanud 15 või 10 aastat tagasi tegeleda brändinguga, kuna Eesti ühiskond ei olnud selleks veel küps. Kui teie äris on tegemist ainult hinnaga, siis teoreetiliselt oleks pidanud brändi tegevusega alustama juba 10 aastat tagasi. Siis saaksite täna ütelda: meie konkurendid siblivad hinnaga, aga meil on alati edumaa, kuigi vahel pakume ka head hinda. Seal on suur vahe kas müüakse odavalt Apple arvutit või mõnda Xing Xang Jungi.

Küsimus: Kas me peame oma ärimudelit muutma, selleks, et teha brändi ja olla moodne?

Vastus: kui soovite teada, mismoodi on elu üldse ilma brändita, siis ärge homme kodust väljudes riideid selga pange. Käige terve päeva tööl ja jälgige inimeste reaktsioone. Teie firmal on samuti riided seljas, ta ei ole alasti. Aga seal on suur vahe, kas need on räpased ja kulunud juhuslikud tunked või uued ja ägedad töörõivad. See mõistukõneline jutt tähendab seda, et tegelikult on ka teie firmal juba bränd olemas ja te ei ole seda lihtsalt teadlikult arendanud. Alati saate astuda samme, et muuta oma kuvandit ja olla tulevikus hoopis kõrgemalt hinnatud äri.

Küsimus: Me uuendasime oma firma stiili, kas see ongi brändi uuendamine?

Vastus: firmastiil on üks brändiväärtuste kandja. Ta kannab teie ettevõtte brändi väärtuseid. Järelikult on tegemist väärtustega. Kui muudate ainult stiili või värve, siis ei pruugi väärtused ju muutuda. Aga kui muudate logo ja kogu ettevõtte lugu, siis on tegemist rebrändinguga, ehk siis brändi muutmisega.

Küsimus: Kuidas teha brändile facelifti?

Vastus: protsess algab olukorra kaardistusest. Sealt omakorda saab kätte võimalikud tegevussuunad, millede vahelt valitakse üks, mis tundub kõige loogilisem. Uus tegevussuund võetakse facelifti algülesandeks ja pannakse paika muutmist vajavad elemendid ning muutuse iseloom. Üldiselt on facelifti ajendiks muutunud ärisuund või sihtgrupp, uued tootesuunad ja sihtgrupi vajaduste muutumine.

Praeguseks kõik, aga kui teil tekkis küsimusi, mis sobiksid siia postitusse, siis ootan neid lahkelt postituse all asuvasse kommentaariumisse.

 

 

uku.nurk@opime.ee |  +37253496583

Uku Nurk