« Tagasi

Kodulehe uuendamine - mida silmas pidada?

Kodulehte ei uuenda just iga päev ja seetõttu on tegemist omamoodi keerulise protsessiga. Kuna minul on õnn olla selliste muudatuste keskel iga päev, siis annan siin kaasa mõned soovitused.

Tee praeguse kodulehe kokkuvõte.

Kuna tegemist on kodulehe uuendamisega, kus arvestame, et ilmselt on meil koduleht juba olemas, siis räägime kõigepealt olemasolevast kodulehest. Tavaliselt on iga uuendamise põhjus praeguse kodulehe vigades. Siiski ei maksa uuendama asuda lihtsalt uisa-päisa vaid vaadata eelnevalt läbi oma praeguse kodulehe mured. Vahest on tegu moraalse vananemisega. Sellest saad aru siis kui sulle tundub, et koduleht on juba nii vana ja kuidagi ära väsinud, kuigi tal midagi tehniliselt viga ei olegi. Tegemist on ilmselgelt faceliftiga, mitte sisulise muudatusega. Mina tegin opime.ee kodulehe ümber osaliselt tehnilistel põhjustel ja osaliselt ka imagoloogilisel vajadusel. Ma lausa vajasin uut opime.ee disaini. Eelmine kujundus oli suuresti ostetud teema poolt ette dikteeritud ja see tekitas piirangud, millega pidin igal sammul arvestama. Poole aasta jooksul tekkis minu peas list vigadest ja sobimatutest kohtadest, mis takistasid veebilehe muutmist atraktiivseks. Siit esimene nõuanne:

Esimene punkt: Pane kirja kõik praeguse kodulehe kujunduse halvad omadused. Kui leiad mõne korduva vea, siis saad nimekirja taandada ja järele jääb tõeline murede tuumik.

Vahest on esimene kodulehe versioon loodud selges usus, et see ongi parem, aga tegelikult selgub hiljem asja tegelik olemus. Minul sedasi ka juhtus ja siin pean silmas tehnilisi võimalusi. Kuigi opime.ee keskkond on ehitatud LMS (learning management system) põhjale, ei rahuldanud tema lahendused mind üldse. Kohmakas, üleprogrammeeritud ja möödaprogrammeeritud lahendus, mis sobib ainult oma tekstide müümiseks e-poes. Minul on vaja keskkonda, mis võimaldab kahtepidist suhtlust, kus õpilased saavad sisestada oma seminaritöid ja mina saan neid kenasti kategoriseerida ja jälgida ja kokku võtta.

Tehnilised puudujäägid on ühed suuremad põhjused kodulehe uuendusel. Ma olen seda täheldanud nii oma agentuuritöös kui ka freelanceri-aja klientide peal. Siit tulebki teine nõuanne:

Teine punkt: Pane kirja kõik tehnilised puudujäägid, mis ei lase sul oma kodulehte kujundada just selliseks, nagu soovid. Pea meeles, et siia nimekirja ei tohi sattuda ühtegi emotsionaalset põhjust.

Järgmise asjana soovitan otsida omale mõni "ohver", kes kritiseeriks sinule praegust kodulehte. Parem oleks isegi mitu inimest, kes leiavad 10 minutit aega, et vaadata kodulehe hetkeseis üle ja anda tagasisidet. Nemad ei pea olema kuidagi süsteemsed, vaid võivad kirjeldada oma mõtteid ja tähelepanekuid nii, nagu pähe tuleb.

Sellised ülevaated on üsna tervistavad, kuna teised inimesed ei pruugi sinu veebis näha üldse neid valukohti ja võib olla tajuvad hoopis muid tendentse. Veeb on mõeldud siiski mitte ainult sinule isiklikuks vaatlemiseks, vaid ikka neile teistele, kes peavad saama sinu lehe kaudu vajalikku infot sobival moel.

Kolmas punkt on kokkuvõte teiste kriitikast.

Neljas punkt, on veebilehe äriline tasuvus. Iga veebileht peab täitma mingit ülesannet kommunikatsiooni vallas. Seetõttu saad kokku võtta ka praeguse kodulehe versiooni ärilise toimivuse. Siia alla kuulub ka lehe külastatavus, saadud kontaktide arv ja tagasiside võimalikelt klientidelt, et kuidas nad sinuni jõudsid.

Neljas punkt: kirjuta ärilise toimivuse kokkuvõte. Siia alla võib tuua ka imagoloogilised puudujäägid, kui bränd või ettevõte on vahepeal muutunud.

Viiendaks tuleb otsida maailmast ja meilt nii konkurente kui ka referentse. Veeb on ühiskondlik infoedastus viis ja seetõttu peab selles kasutama lahendusi, mis on külastajatele harjumuspärased ja sobivad sinu vajadustega. Referentsi veebide loetelus võib tuua nii igalt lehelt mõne detailis, mis meeldis ja samuti märkida konkurentide puhul ära selle, miks nemad paremad on.

Viies punkt: referents ja konkurentide veebid koos selgitustega.

 

Kasutaja teekond sinu lehele sattumisest kuni soovitud tegevuseni.

Kas kasutad veebilehe uuenduste tegemisel mõnda spetsialisti, firmat või teed ise, on alati mõttekas alustada sellest, mida peaks veebikülastaja kogema ja kuidas käituma. Kuigi uuendusega alustades on sageli kange tahtmine koheselt minna tehniliste lahenduste katsetamise ja otsimiseni, on kõige tähtsam siiski kasutaja teekond. Arvesse tuleb võtta keskmise veebikülastaja leiget suhtumist sinu ärisse. Keegi ei ole hullupööra vaimustunud ühestki veebist ja iga veebileht on lihtsalt üks paljudest. Seetõttu pead ennast võimalikult kiiresti arusaadavaks tegema oma valdkonna ja võimalikud tegevused, mida veebikülastaja peaks sooritama.

Sinu viiepunktiline dokument on valmis ja nüüd saad asuda planeerima veebikülastaja teekonda. Kui kasutad veebiuuendusel abilist, siis temale on selline dokument väga heaks abiliseks ja briifiks. Kui teed ise, siis saad külastusteekondade paikapanekul lähtuda kriitikast ja referentsidest. Ise tehes soovitan alati appi võtta mõne kõrvalise inimese, kes suudab ideid tagasi põrgatada ja tuua välja võimalikud loogikavead.

Mõned nõuanded
  • Näiteks veebipoes peaks esikohal olema toode, mida tullakse otsima.
  • Blogis peaks kohe aru saama, millist sisu lugeda saab ja kes seda kõike kirjutab. Ettevõtet tutvustaval lehel on vajalik välja tuua tegevusvaldkond ja kõik eripärad.
  • Pealehe ja alamlehtede loogika on ikka üks ja seesama: esileht on põgus ülevaade ja sisulehed on põhjalikumad.
  • Onepager, ehk ühelehelahendus tuleb kõne alla siis, kui teemat on vähe ja infot peaks kuvama võimalikult lühidalt ja atraktiivselt.
  • Kuna iga veebileht on ühtlasi ka avalik ruum, siis tuleb veebikülastajatega käituda võimalikult viisakalt ning anda neile põhilise informatsiooni saamiseks mitu võimalust. Näiteks kontakte otsitakse nii kontaktilehelt kui ka lehe jalusest.
  • Teenustelehelt otsitaksegi teenuseid, mitte firma tegevusvaldkondi. Kui on karta, et tegevusvaldkond jääb ebaselgeks, siis tuleb seda rõhutada esilehel paari lausega.
  • Suured sõnad, reklaamlaused, sügavad mõtteterad võivad ilmestada sinu teemat aga ei tohi domineerida. Vahel peidetakse tsitaatidesse ja sloganitesse ära oma tegevuse eripära. See on muidugi väga mahlakas lähenemine, aga võib tekitada arusaamatust. Seega kui veebilehel on  oluline ilmestada oma tegevuse eripära, siis tuleb see kõigepealt ütelda ühe lausega ja alles seejärel kaunistada reklaamlause või tsitaadiga.

Läheme tagasi veebikülastaja teekonna juurde. Iga klikiga teeb veebikülastaja otsuse, mis mõjutab temale kuvatavat informatsiooni. Seega ei ole vajalik kinni pidada "kolm klikki ja korras" suhtumisest. Kui tegu on veebipõhise teenustelehega, siis on üsna tüütu sirvida teenusekirjeldusi ja hindu erinevatelt lehtedelt. Samuti on loogiline, et iga teenuseleht on justkui sihtkoht, kuhu veebikülastaja jõuab. Seetõttu tuleks teenuse lehele panna võimalus tellida seda teenust või kontakteeruda teenusepakkujaga. Teenusevaldkonna kirjeldus - kui selline peaks olema - võib olla pikk ja põhjalik jutt. Kuid alati peab juures olema võimalus näha selle valdkonna teenuseid, mitte et veebikülastaja peab otsima vastavaid teenuseid juba teisest rubriigist.

Läheb lahti

Tehniliselt näeb uue kodulehe esimene arendus välja nii, et teekonna tajumiseks luuakse mudel, kus kõik funktsioonid ja sisu markeeritakse lihtsalt asendustekstide või tühilinkidega. Lihtsalt nii on kergem ja kiirem jõuda külastaja teekonna katsetamiseni. Ei pea olema koheselt kõik tooted sisestatud, blogi postitused grammatiliselt õiged ja korrektsete piltidega kaunistatud. Samuti ei pea esimeses faasis olema kõik värvid, kirjatüübid ja päised lõplike kujundusmallidega. Olen tähele pannud, et raskem aga tõhusam viis on kodulehte teha jooksvalt. Alustades põhilise käiguraja paikapanekuga ja samaaegselt järk järgult kujundust ning tegevussamme muutes. Loomulikult võib kodulehte valmistada igate moodi, aga siin postituses räägin just sinust ja sellest, et sul ei ole aega teha kõike kuivalt ette ja siis alles realiseerida tehnilist poolt, lisades töötavale raamistusele kujundus.

Töökäik

  1. Kõigepealt esileht valmis teha, sellele lisada planeeritavad plokid. Võib eirata kujundusvärve ja kirjatüüpe
  2. Siis luua kõik sisulehed, sisestades neisse minimaalselt sisu ja siduda ära peamenüü ning esilehe plokkidega
  3. Järgmisena saab läbi klõpsida mõeldav külastaja teekond ja teha muudatusi.
  4. Nüüd on õige aeg otsida fundamentaalsed tehnilised lahendused, nagu epood, kontaktivormid, kalender, üritustelahendus või kontaktilehe kaardilahendus.
  5. Praegu peaks koos olema üsna tõenäoline versioon kodulehe funktsionaalsusest ja paigutusest. Siin soovitan natuke tegeleda kujundusega - üldiste värvide ja kirjatüüpidega.
  6. Edasi tuleb sisu sisestamine ja põhiliste funktsionaalsuste sättimine. Segunevad tehniline töö ja kujunduse sättimine. Näiteks tootelehe paigutus, linkide ja nuppude värvid ning päisepilt on soovitav juba paika sättida.
  7. Järgneb suurem ülevaatamine ja esimesed muljed. Kui võimalik - siis kaasata ülevaatamisse inimesi väljaspoolt ning koguda esimesi tundeid.
  8. Töö sisuga koos kirjatüüpide, värvide piltide ja üldise tonaalsusega. Loomulikult tuleb ka siin faasis sättida tehnilisi detaile ja toimimist.
  9. Sisu on sees ja veebileht hakkab ilmet võtma. Igaks juhuks tasub otsida välja mõni vana arvuti ja kontrollida veebilehte iidse Internet Exploreri peal. Kui tegutsed Mac arvutis, siis palu oma PC sõpra, et ta vaataks kodulehte oma arvutis ja kui oled PC keskkonnas, siis palu Mac sõpra, et ta vaataks arenduses olevat kodulehte. Piinarikkaks teeb selle protsessi ka nõue, et koduleht peab olema nii tahvelarvutite kui ka nutitelefonide peal kenasti sirvitav. Üldiselt ei aita siin tarkvaralised lahendused, mis lubavad näidata sulle kodulehte nii, nagu Android või iPhone näeb. Otsi ikka päris telefon ja tunneta seda tunnet, mis on siis kui sirvid oma kodulehte.
  10. Nüüd on kodulehe esimene enam vähem versioon valmis, sisu on sisestatud ja kujundus on enam vähem paigas. Aeg lisada olulised taustalahendused, nagu varundamine, jagamine sotsiaalmeediasse, SEO ja turvalahendused. Siin võib testida kodulehe kiirust näiteks sellises keskkonnas: GTmetrix.com
  11. Tundub et hakkabki valmis saama. Kui kiirustad, siis võid nüüd kodulehe uue versiooni avalikustada, arvestades et teed veel muudatusi "jooksu pealt". Neile, kel aega küll, soovitan jagada arenduses oleva kodulehe linki sõpradele ja kuulata, mis neil kosta on.
  12. Lõpuks - loo kodulehest esimene varunduskoopia ja avalikusta oma uus kodulehe versioon. Liida kõik vajalikud funktsioonid, näiteks Google Analytics ja muud aadressipõhised teenused.

Tundub ju lihtne ja loogiline? Ei tundu? Tegelik töö sinu kodulehega algab alles nüüd. Sisu tahab kogu aeg uuendamist ja teenused ülevaatamist. Kui kirjutad blogi, siis on vahest mõtekas oma vanad postitused üle vaadata ja ära "siluda". Grammatiliselt kauniks teha. Ahjaa - oleks peaaegu unustanud! Kas sul on endast olemas korralik veebipilt? Ei - see, mille sa eelmisel kevade iPhonega tegid, ei ole see. Sa pead minema fotograafi juurde ja laskma endast või oma tiimist teha täpselt sellised pildid, mis sobivad kodulehe värvuste ja stiilidega. Kui neid pilte ei ole, siis praegu on õige aeg need ära teha. Pildid moodustavad kodulehe muljest väga suure osa. Kui sinu uue kodulehe versiooni sisus on veel vana olekuga pilte, siis kindlasti otsi uued ja vaheta välja.

Uudiseid ja blogi postitusi soovitan kord kuus teha. Või siis natuke harvemini. Teenuste ja toodete puhul soovitan käia aeg-ajalt läbi oma valdkonna veebid, vaadata ning võrrelda.

Lõpuks videoülevaade opime.ee veebiuuenduse kohta. Enda näite peal on hea uuendusprotsesse vaadata.

uku.nurk@opime.ee |  +37253496583

Uku Nurk