Kodulehte ei uuenda just iga päev ja seetõttu on tegemist omamoodi keerulise protsessiga. Kuna minul on õnn olla selliste muudatuste keskel iga päev, siis annan siin kaasa mõned soovitused.
Kuna tegemist on kodulehe uuendamisega, kus arvestame, et ilmselt on meil koduleht juba olemas, siis räägime kõigepealt olemasolevast kodulehest. Tavaliselt on iga uuendamise põhjus praeguse kodulehe vigades. Siiski ei maksa uuendama asuda lihtsalt uisa-päisa vaid vaadata eelnevalt läbi oma praeguse kodulehe mured. Vahest on tegu moraalse vananemisega. Sellest saad aru siis kui sulle tundub, et koduleht on juba nii vana ja kuidagi ära väsinud, kuigi tal midagi tehniliselt viga ei olegi. Tegemist on ilmselgelt faceliftiga, mitte sisulise muudatusega. Mina tegin opime.ee kodulehe ümber osaliselt tehnilistel põhjustel ja osaliselt ka imagoloogilisel vajadusel. Ma lausa vajasin uut opime.ee disaini. Eelmine kujundus oli suuresti ostetud teema poolt ette dikteeritud ja see tekitas piirangud, millega pidin igal sammul arvestama. Poole aasta jooksul tekkis minu peas list vigadest ja sobimatutest kohtadest, mis takistasid veebilehe muutmist atraktiivseks. Siit esimene nõuanne:
Vahest on esimene kodulehe versioon loodud selges usus, et see ongi parem, aga tegelikult selgub hiljem asja tegelik olemus. Minul sedasi ka juhtus ja siin pean silmas tehnilisi võimalusi. Kuigi opime.ee keskkond on ehitatud LMS (learning management system) põhjale, ei rahuldanud tema lahendused mind üldse. Kohmakas, üleprogrammeeritud ja möödaprogrammeeritud lahendus, mis sobib ainult oma tekstide müümiseks e-poes. Minul on vaja keskkonda, mis võimaldab kahtepidist suhtlust, kus õpilased saavad sisestada oma seminaritöid ja mina saan neid kenasti kategoriseerida ja jälgida ja kokku võtta.
Tehnilised puudujäägid on ühed suuremad põhjused kodulehe uuendusel. Ma olen seda täheldanud nii oma agentuuritöös kui ka freelanceri-aja klientide peal. Siit tulebki teine nõuanne:
Järgmise asjana soovitan otsida omale mõni "ohver", kes kritiseeriks sinule praegust kodulehte. Parem oleks isegi mitu inimest, kes leiavad 10 minutit aega, et vaadata kodulehe hetkeseis üle ja anda tagasisidet. Nemad ei pea olema kuidagi süsteemsed, vaid võivad kirjeldada oma mõtteid ja tähelepanekuid nii, nagu pähe tuleb.
Sellised ülevaated on üsna tervistavad, kuna teised inimesed ei pruugi sinu veebis näha üldse neid valukohti ja võib olla tajuvad hoopis muid tendentse. Veeb on mõeldud siiski mitte ainult sinule isiklikuks vaatlemiseks, vaid ikka neile teistele, kes peavad saama sinu lehe kaudu vajalikku infot sobival moel.
Neljas punkt, on veebilehe äriline tasuvus. Iga veebileht peab täitma mingit ülesannet kommunikatsiooni vallas. Seetõttu saad kokku võtta ka praeguse kodulehe versiooni ärilise toimivuse. Siia alla kuulub ka lehe külastatavus, saadud kontaktide arv ja tagasiside võimalikelt klientidelt, et kuidas nad sinuni jõudsid.
Viiendaks tuleb otsida maailmast ja meilt nii konkurente kui ka referentse. Veeb on ühiskondlik infoedastus viis ja seetõttu peab selles kasutama lahendusi, mis on külastajatele harjumuspärased ja sobivad sinu vajadustega. Referentsi veebide loetelus võib tuua nii igalt lehelt mõne detailis, mis meeldis ja samuti märkida konkurentide puhul ära selle, miks nemad paremad on.
Kas kasutad veebilehe uuenduste tegemisel mõnda spetsialisti, firmat või teed ise, on alati mõttekas alustada sellest, mida peaks veebikülastaja kogema ja kuidas käituma. Kuigi uuendusega alustades on sageli kange tahtmine koheselt minna tehniliste lahenduste katsetamise ja otsimiseni, on kõige tähtsam siiski kasutaja teekond. Arvesse tuleb võtta keskmise veebikülastaja leiget suhtumist sinu ärisse. Keegi ei ole hullupööra vaimustunud ühestki veebist ja iga veebileht on lihtsalt üks paljudest. Seetõttu pead ennast võimalikult kiiresti arusaadavaks tegema oma valdkonna ja võimalikud tegevused, mida veebikülastaja peaks sooritama.
Sinu viiepunktiline dokument on valmis ja nüüd saad asuda planeerima veebikülastaja teekonda. Kui kasutad veebiuuendusel abilist, siis temale on selline dokument väga heaks abiliseks ja briifiks. Kui teed ise, siis saad külastusteekondade paikapanekul lähtuda kriitikast ja referentsidest. Ise tehes soovitan alati appi võtta mõne kõrvalise inimese, kes suudab ideid tagasi põrgatada ja tuua välja võimalikud loogikavead.
Läheme tagasi veebikülastaja teekonna juurde. Iga klikiga teeb veebikülastaja otsuse, mis mõjutab temale kuvatavat informatsiooni. Seega ei ole vajalik kinni pidada "kolm klikki ja korras" suhtumisest. Kui tegu on veebipõhise teenustelehega, siis on üsna tüütu sirvida teenusekirjeldusi ja hindu erinevatelt lehtedelt. Samuti on loogiline, et iga teenuseleht on justkui sihtkoht, kuhu veebikülastaja jõuab. Seetõttu tuleks teenuse lehele panna võimalus tellida seda teenust või kontakteeruda teenusepakkujaga. Teenusevaldkonna kirjeldus - kui selline peaks olema - võib olla pikk ja põhjalik jutt. Kuid alati peab juures olema võimalus näha selle valdkonna teenuseid, mitte et veebikülastaja peab otsima vastavaid teenuseid juba teisest rubriigist.
Tehniliselt näeb uue kodulehe esimene arendus välja nii, et teekonna tajumiseks luuakse mudel, kus kõik funktsioonid ja sisu markeeritakse lihtsalt asendustekstide või tühilinkidega. Lihtsalt nii on kergem ja kiirem jõuda külastaja teekonna katsetamiseni. Ei pea olema koheselt kõik tooted sisestatud, blogi postitused grammatiliselt õiged ja korrektsete piltidega kaunistatud. Samuti ei pea esimeses faasis olema kõik värvid, kirjatüübid ja päised lõplike kujundusmallidega. Olen tähele pannud, et raskem aga tõhusam viis on kodulehte teha jooksvalt. Alustades põhilise käiguraja paikapanekuga ja samaaegselt järk järgult kujundust ning tegevussamme muutes. Loomulikult võib kodulehte valmistada igate moodi, aga siin postituses räägin just sinust ja sellest, et sul ei ole aega teha kõike kuivalt ette ja siis alles realiseerida tehnilist poolt, lisades töötavale raamistusele kujundus.
Tundub ju lihtne ja loogiline? Ei tundu? Tegelik töö sinu kodulehega algab alles nüüd. Sisu tahab kogu aeg uuendamist ja teenused ülevaatamist. Kui kirjutad blogi, siis on vahest mõtekas oma vanad postitused üle vaadata ja ära "siluda". Grammatiliselt kauniks teha. Ahjaa - oleks peaaegu unustanud! Kas sul on endast olemas korralik veebipilt? Ei - see, mille sa eelmisel kevade iPhonega tegid, ei ole see. Sa pead minema fotograafi juurde ja laskma endast või oma tiimist teha täpselt sellised pildid, mis sobivad kodulehe värvuste ja stiilidega. Kui neid pilte ei ole, siis praegu on õige aeg need ära teha. Pildid moodustavad kodulehe muljest väga suure osa. Kui sinu uue kodulehe versiooni sisus on veel vana olekuga pilte, siis kindlasti otsi uued ja vaheta välja.
Uudiseid ja blogi postitusi soovitan kord kuus teha. Või siis natuke harvemini. Teenuste ja toodete puhul soovitan käia aeg-ajalt läbi oma valdkonna veebid, vaadata ning võrrelda.
Lõpuks videoülevaade opime.ee veebiuuenduse kohta. Enda näite peal on hea uuendusprotsesse vaadata.