« Tagasi

Koduleht kui brändiväärtuste kandja

Naljakas, et mida aeg edasi seda rohkem ma tegelen brändinguga. Kuigi ma tegelikult tegelen sellega suhteliselt vähe, siis iga töö, milles ma kaasa löön sisaldab endas suurel hulgal brändi. Koduleht brändiväärtuste kandjana muutub järjest olulisemaks, seetõttu ma ei olegi lihtsalt veebitegija, vaid brändiväärtuste insener.

Koduleht kannab sinu brändi!

Kodulehel nähtavat infot võetakse sageli kui ratsionaalset ja funktsionaalset andmekogumit. Tegelikult on tegemist äärmiselt imagoloogilise infokandjaga, mis mõjutab inimesi esimesest millisekundist saadik. Alateadlikku väärtuspaketti edastavad nii pildid, kirjatüübid, värvid kui ka infoedastusviis. Näiteks ohtrad animatsioonid annavad alateadliku sõnumi soovist ilustada ja näidata ennast ägedamana. Imekaunid kunstipildid tõendavad kunstilise ilumeele väärtustamist. Napp ja emotsioonitud layout, kus on vähe pilte ning palju tekstilist infot annavad aimu ratsionaalsest teemakäsitlusest.

Me ei mõtesta lahti igat silmatäit ega ekraanitäit infot, mida näeme, kuid samas salvestame endasse saadud tunde. See kõik toimub "taustal". Samamoodi toimub ka hinnangu andmine. Vaatasime kodulehte, saime sealt endale olulise info ja juba on meisse salvestunud mingi hoiak selle info pakkuja kohta.

Praegu on aasta 2018 ja kõik, mida te näitate oma kodulehtedel, on teie imagoloogiline manifest. Ei ole olemas neutraalset ja ilma tundeta infot, vaid ainult juhuslik ja juhitamatu infoväli, mida igaüks tõlgendab erinevalt ja kindlalt hoitud tunnetekogum, millest saadakse enam vähem samamoodi aru.

Sõnastan eelmise lõigu teistmoodi - järjest olulisemaks muutub kodulehe imagoloogiline infoedastusviis. Küsimus ei ole ainult piltides, vaid ka strateegilises navigatsioonis, tugiinfo struktuuris ja eneseväljenduses.

Strateegiline navigatsioon

Näiteks teie veebikülastaja teekond alates sisenemisest kodulehele kuni soovitud alaleheni jõudmisest räägib juba nii mõndagi teie bändist. Vahel püütakse kõike teha nii lihtsaks kui vähegi saab ja sellega lõigatakse ära jupike väga olulist infot. Kolme klikiga soovitud infoni jõudmine ei ole enamasti õige eesmärk. Näiteks kui ettevõte pakub keerulisi tehnilisi lahendusi, mis omakorda jagunevad kategooriatesse, siis iga lahenduste kategooria vajab lahti selgitamist. Kui juhime veebikülastaja kohe lõpplahenduseni, siis ta ei pruugi aru saada teie ettevõtte eripärast.

Strateegilise navigatsiooni puhul on oluline veel üks moment: kui suurel määral info edastaja ennast ja teisi väärtustab. Siin on kahtepidi hoiakuid - ühel puhul näidatakse toodet kohe ja teisel puhul juhitakse veebikülastaja läbi terve oma tooteredeli. Mõlemad lähenemised on õiged, aga veebikülastajal peab alati olema võimalus jõuda kiiremini sihtkohani ja samas ka läbida kogu kategooriate rida.

Väärtustades nii ennast kui ka veebikülastajat, lisame oluliste sammude juurde selgitused, lastes veebikülastajal neist ka mööda minna. See, mida teie firma teeb iga päev, on teie elutöö ja bränd toitub teie eluenergiast. Seega - jagage ennast ja oma tegemisi. Lisage toodete, kategooriate ja erinevate jaotuste kohta selgitusi.

Aga kas veebikülastaja siiski soovib igal sammul lugeda mingeid jutukesi? Mõni kindlasti ei soovi, aga mõni soovib. Veebilehele kirjutatud selgitused ja tekstid ei küsi süüa ning nendest saab kergesti mööda minna. Need, kes soovivad lugeda sinu veebist rohkem infot saavad seda teha ning leiavad ohtrasti lugemist ja selgitusi. Me elame pealiskaudsuse ajastul, mis on maabumas põhjalikkuse randa.

 

Pildimaailm

Siin on kaks pilti, kus mõlemal on tool ja vesi. Püüdke kirjeldada mõlema pildi vaatamisel tekkivat tunnet, arvestades, et need pildid oleksid veebi avalehel. Mõlemast pildist hargneb välja täiesti erinev tunnetus. Samas võiksid need pildid olla ka kahel erineval tootelehel samas veebis ja tegelikult võiksid need pildid olla ka sama veebi esilehel. Võimaluste hulk on erinev ja alati sõltub kõik sellest, kuidas, kus ja milliseid pilte näidatakse. Valisin siia näitesse meelega võimalikult anonüümsed pildid, mis ei väljenda mingit erilist hoiakut.

Kui me keerame tundenuppu natuke kõvema numbri peale, siis näeme juba sellist tooli:

Siit joonistub välja juba terve lugu

Siit joonistub välja juba terve lugu

Ülalnäidatud pildid on pärit www.pexels.com tasuta pildipangast. Tegemist oli toolidega ja võimalikult neutraalse teemaga. Nii, kui asi läheb portreepiltide või inimestega piltide peale, siis on tekkivad alateadlikud emotsioonid ja tunded veelgi konkreetsemad.

Enda pilte on alati hea tuua näiteks, sest ma ei saa kedagi solvata ega panna end kuidagi halvasti tundma 🙂 Kui te nüüd olete vaadanud kahte versiooni minust, siis millise te paigutaksite ettevõtte lehele? Ilmselt selle parempoolse. See on tehtud stuudios ja professionaalse fotograafi poolt ja teine on lihtsalt suvel maal klõpsutatud. Küll pisut korralikuma kaameraga aga siiski on tegu juhusliku klõpsuga.

Kummaline on see, et kuigi tegu on minuga, siis nende kahe pildi puhul jääb minust täiesti erinev mulje. Kui soovin näidata ennast kah professionaalse tegijana, siis kasutan mõnda pilti parempoolsest setist ja kui soovin end näidata loomingulise inimesena, siis kasutan ilmselt vasakpoolset pilti.

Kodulehel kasutatav meeskonna või töötaja pilt on äärmiselt oluline, kuna ta räägib ilma igasuguse selgituseta üsna pika loo pildil nähtava persooni kohta. Kui loote kodulehte, kus kasutate enda või meeskonna pilte, siis soovitan alati minna fotograafi juurde ja lasta endast teha täpselt sellised pildid, nagu sellel veebilehel vajalik.

Värvivalik

Omaette loo räägib värvivalik ning see, kuidas neid värve kasutatakse. Igal värvikomplektil on oma lugu rääkida ja hoolimata sellest, et vaataja on täielik värvivõhik, loeb ta need värvisõnumid kõik viimseni ära ning salvestab oma tõlgendamata mõjutegurite riiulile.

Mina ei ole õige inimene rääkima, millised värvid sobivad teie brändile. Samuti ei saa mina väita, et teie brändi värvid üldse sobiksid teie veebile. Värvid on nagu kõnetoon: sa võid kiruda ka kuninglikus seltskonnas, kui teed seda õigel hetkel ja õigete sõnadega. Samuti võid viisakust avaldada prügikollide kompanii koosolekul, kui kasutad õiget kõnekeelt. See eelmine lause on hästi mõistukõneline ja üldine - kohe kõigest täpsemalt.

Jõulised ja tugevad värvid on nii, nagu vürtsikad sõnad: neid peab oskama kasutada.. Malbed ja pastelsed toonid sobivad kergemini igale poole, aga kui ainult õrnu toone kasutad, siis võib veebileht natuke iga välja kukkuda. Saame jaotada värvid ka nooruslikeks ja küpseteks, värsketeks ja vanunud toonideks.

Vaatame kahte "s" tähega algava ettevõtte veebi: Sportland ja Swedbank. Üks on jõuline ja nooruslik, teine aga malbe ja konservatiivne.

Minu jutu iva on selles, et mõlemad valikud on teadlikult leitud värvikooslused, et edastada brändiväärtusi ja kõnetada sihtgruppi õigel moel. Tegelikult nende kahe ettevõtte sihtgrupid kattuvad, kuna ISIC kaart sobib väga hästi moodsa spordijope taskusse. Pangalt oodatakse enamasti konservatiivsust ja stabiilsust ning spordirõivaid müüvalt brändilt oodatakse dünaamilisust ja jõulisust.

Kõnekeel

Nõukogude ajal sündinud inimestel on sageli kalduvus näidata oma ärides kõike hästi ametliku ja anonüümsena. Mittemidagiütlev ametlikkus ehk kantseliitlik toon iseloomustab sageli ka 30 aastaste põlvkonda. See tundub turvaline ja ei ärrita kedagi. Puudub võimalus olla veidralt isiklik ja lisandub anonüümsuse hüve. Ametlike tekstide taha võid enda sarved, sabad ja suure südame kenasti ära peita, ilma et peaksid ennast avama. Lisaks on paljudel Eesti ettevõtetel tunne, et nad on nii suured, et peaksid juba kasutusele võtma maailma hiidkorportatsioonide kõnepruugi. Üle 90% Eesti ettevõtetest on siiski väikefirmad ja seega võiksid olla meeldivalt sõbralikud ja personaalsed.

Kuidas leida brändile sobivat sõnaseadet, kuidas kasutada lauseid nii, et nad läheksid korda? Võti on teie sihtgrupi käes. Alati ja kõikides valdkondades on teatud hoiakud, mille raames on võimalik nii ametlikum lähenemine kui ka sõbralikum suhtlustoon. Mina soovitan alati olla sõbralikum ja soojem, sest meie lõppklient on alati üksikisik. Isegi siis, kui teie klient ei ole eraisik, on eraisikud need, kes langetavad otsuse.

Tegelikult ei loe minu soovitus midagi, sest ka mina lähtun oma konsultatsioonides ja soovitustes ikkagi brändist. Isegi mitte nii brändist, vaid brändi soovitud kuvandist vastavale sihtgrupile. Kõnetooni puhul on oluline ka selle läbivus: alates esilehe kõlavatest lausetest, kuni sisulehe selgituseni peab kõik kandma ühte tunnet. Seda tunnet, mis on valitud selleks, et realiseerida oma brändikuvandit.

Tagurpidi Antsu harjutus

Ma olen täitsa nõus, et nii pikka artiklit on tegelikult natuke igav lugeda. Võib olla oleksin pidanud jaotama selle jutukese juppideks ja avaldama iga nädal ühe peatüki. Mulle on tegelikult oluline anda edasi kogu teema terviklikult, sest siin ei ole midagi juhuslikku. Veebileht kannab teie isikupära ja tunnetust täiel määral ka siis, kui selle on teinud üks firma, täitnud sisuga teine firma ja valjastanud SEO märgusõnadega hoopis kolmas ettevõte. Kõik, mida te panete veebi, on teie nägu. Alati!

Selleks, et õppida tunnetama täiel rinnal, pakun teile Tagurpidi Antsu harjutuse. Lisasin siia mõned pilditükid mõnedest veebidest. Sealjuures olen ma aus ja võtan kõik pildid päisest. Lisan juurde ka veebid, kust tükid on pärit. Proovige ära arvata, millisest veebist milline tükk on pärit ja alles siis vaadake, kas teie hinnang pidas paika.

SEB | PERENAINE | HONDA | RIK | PIHLAKA TALU | RAKVERE LIHAKOMBINAAT

Loomulikult on siin ülesandes palju ebaõiglust, sest mõned ettevõtted on raisanud tunduvalt rohkem raha turundusele, kui mõni teine. Sellest omakorda järeldub ka tõsisasi, et kui sa ei saa raisata oma brändingu kommunikatsiooniks suuri summasi, pead olema koheselt loetav. Karm, aga tõsi!

Tagurpidi Antsu harjutus käib tegelikult mitut moodi. Vahest palun ma inimestel lahti kirjutada ettevõtte brändiväärtused vaadates selle ettevõtte veebi. Sealt tuleb päris palju mahlakat infot ja tõde, hoolimata sellest, kas inimesed on antud ettevõtte veebi varem külastanud või mitte.

Ole loetav!

Sinu veeb on justkui jutustus sinu brändist. Selleks, et oma brändi lugu õigesti kommunikeerida, peab ta olema igas tükis loetav. Nii visuaalides, sõnades, kõnekeeles ja layoudis. Soovitan testida oma veebi täiesti võhikul inimesel, et ta loeks sinu veebi lugu võimalikult neutraalselt. Bränding muutub järjest olulisemaks ja vahet pole, kas tegeled B2B või B2C valdkonnas.

 

 

 

uku.nurk@opime.ee |  +37253496583

Uku Nurk