« Tagasi

Kuidas teha brändi?

Kuna mitme puhul on vaja lihtsate vahenditega selgitada brändi olemust ja seda kuidas päriselt enda ettevõtte brändi kokku panna, siis tegin sellise lühikese ülevaate.

Tegu ei ole mingisuguse pika peenhäälestusega ega kõikidele küsimustele vastava ettekandega. Lühike ja kompaktne brändiskeem sobib enamustele Eesti ettevõtetele, arvestades, et 99% Eesti ettevõtetest ongi väikeettevõtted. Samuti on selline ülevaade päris hea lihtsalt selleks, et meelde tuletada ja värskendada oma brändi. Sageli on vaja teha ka strateegilisi otsuseid ettevõtte värvide või sõnumite kohta ja kõik algab ikka brändist.

Käin läbi kõik 5 punkti, millest minu brändiskeemis on juttu ja selgitan, miks on üks või teine punkt oluline.

Positsioneering

Ärimaailmas on järjest olulisem leida oma nišš ehk see, mille poolest eristub teie ettevõtte toodang või teenus konkurentidest. Positsioneerimiseks joonistame lihtsa telje ning paneme sellele paika esmalt kõik konkurendid ja seejärel enda ettevõtte. Rebrändimisel võib siin joonisel paigutada oma ettevõtte ka soovitud positsiooni, mida tänasel päeval veel ei ole.

Raamistik

Kogu kommunikatsiooni alus, millest tulenevad kõik ettevõtte sõnumid, visuaalid ja ka üldine kuvand. Loomulikult peab raamistik arvestama ka sihtgruppe, kellele soovitakse antud kuvandit edasi anda.

Brändi tuum on põhiline idee, mida bränd pakub. Emalik hoolitsus või tehnoloogiline abimees on lihtsad näited selleks, et aru saada, millist terminit otsime. Brändi tuumale toetuvad ka väärtused ja brändi tuum väljendub lõppkokkuvõttes ka kõikidel brändiväärtuste kandjatel.

Brändi väärtused

Tõelised väärtused, mis annavad ettevõtte toodangule või teenusele argumentide komplekti. Siin on sellised sõnad nagu põhjamaisus, puhas tooraine, eriti kvaliteetne töö ja tervislikkus. Soovitan valida brändiväärtused selliselt, et nad ka eristuks. Väärtuseid ei tohiks segamini ajada elementaarsete nõuetega ärivaldkonnas tegutsemiseks, kuna sellisel puhul on kole raske saavutada eristuvat brändi. Näiteks autoremondi töökoja puhul on elementaarne see, et auto tehakse korda. Kui selline klausel panna brändiväärtuseks, siis võiks eeldada et konkureerivad remonditöökojad ei tee autot korda, vaid ainult analüüsivad vigu.

Brändi väärtuste kandjad

Brändi väärtuste väljundiks ongi väärtuste kandjad. Ka logo on brändiväärtuse kandja samamoodi kui tootepakend. Brändi väärtuste kandjate paikapanek lihtsustab kogu kommunikatsiooni. Soovitan paika panna need väärtuste kandjad, mida ettevõte oma igapäevases turunduses kasutab, mitte neid, mis teoreetiliselt võiksid olla väärtuste kandjad. Näiteks kui IT ettevõtte töötajad ei kanna ühtseid vorme, siis ei ole mõtet töörõivastust märkida brändiväärtuste kandjaks.

Sihtgrupid

Primaarne sihtgrupp teeb põhilise käibe ja nendele inimestele suuname peamise brändikommunikatsiooni. Samas tuleb arvestada, et mitte kõik inimesed ei saa sinu ettevõttest teadlikuks läbi reklaami või interneti, selle jaoks pannakse paika ka need inimesed, kes mõjutavad põhilisi ostuotsuste tegijaid. Samuti levib iga kommunikatsioon alati kaugemale kui sihtgrupp, näiteks rokkari naine ei osta elu sees omale mootorratast. Aga kui tema mees planeerib säärase soetamist, siis on perekonnas juba olemas eelhäälestatus teatud mootorratta brändi osas.

Tone of voice

Bränd ei ole ratsionaalne ega mahu Exceli tabelisse. Ta on midagi mida sihtgrupp tunnetab ja kogeb. Tone of voice paneb paika kõnetooni, mis on osakeseks brändikogemusest. Võtame näiteks jälle autoremonditöökoja, kelle brändiväärtuseks on abivalmidus. Selline töökoja reklaamidest peaks välja tulema abivalmidus, mitte ohjeldamatu allahindlus või ametlik ja külm toon.

Brändi lugu

Igal ettevõttel on tegelikult olemas oma lugu, mis jätkub tänase päevani ja võetakse ka homsesse kaasa. Soovitan võtta aluseks kas ettevõtte tekkelugu või ettevõtte loojate inspireeriva algidee selleks, et rääkida oma lugu, mitte kusagilt kuuldud lugu. Kõik ettevõtte töötajad peavad teadma brändi lugu ja saama sellest ühtemoodi aru. Brändi lugu kasutatakse nii kommunikatsioonis kui ka ettevõtte taustainfot selgitavates tekstides. Brändi lugu aitab brändi eristada konkurentidest ja toob kogu ettevõtte kommunikatsiooni sisse isikupära.

Selline on lihtsustatud teekond jõulise ja eristuva brändi loomiseks. Bränd on tegelikult ka intellektuaalne omand, mille väärtus mõnedel juhtudel on suurem kui kogu tootmine ja toodang kokku. Hoidke ja kasvatage teadlikult oma brändi.

Vaadake ka selgitavat videoklippi brändi raamistiku kohta.

LAE ENDALE SELLE
ESITLUSE PDF VERSIOON

 

Vastan hea meelega kõikidele küsimustele ja tulen konsultatsioonile, et aidata teil kasvatada ettevõtte intellektuaalset omandit.

 

 

uku.nurk@opime.ee |  +37253496583