« Tagasi

1. september 2020

Sotsiaalmeedia on sein

Postituse video

Siin postituses selgitan natuke lähemalt, miks vaatlen online.opime.ee reklaamtekstide kirjutamise põhialuste kursusel sotsiaalmeedia seina, mitte kui postitust.

Milline on sinu maailm?

Sellele küsimusele otsime vastust siis, kui tahame kellegi kohta teada saada. Võtame näiteks fotograafi: Maiken Staak. Klikkasid ja vaatasid? Ägedad portreed kas pole? Miks ma ütlesin portreed, sellepärast et ta on minu arvates üks eesti parematest portreefotograafidest. Samas, kui vaadata eraldi näiteks seda postitust tema instagrami seinal, siis on sealt raske välja lugeda tema kõige suuremat tugevust. Tegemist ei ole ka lihtsalt portreedega, vaid väga eriliste portreedega, mis suudavad näha inimese olemust läbi fotosilma. Ma ei oskagi seda tunnet kirjeldada, kui vaatan tema pilte. Seal on midagi väga tehniliselt täiuslikku ja samas midagi sellist, mis liigutab. Seal on terve portreede maailm. See ongi Maiken Staaki maailm.

Võrdleme sotsiaalmeediat majaga

Maja ehitamisel peab olema projekt, mille järgi kõik paika panna ja kinnitada. Projekti järgi tehakse detailide joonised ja pannakse paika ehitusmaterjalid - kõik ikka terviku huvides. Samas ei ole ka projekt see, mis tekitab õige tunde - enne projekti peab olema visioon või hoiak, millist maja tahetakse ehitada. Alles siis saab luua projekti, mis täidab eesmärki. Sotsiaalmeedia seinaga on natuke sarnased lood: iga postitus on justkui üks kivi või detail suuremast tervikust. Projekt on siinkohal bränd, mille järgi luuakse detailide joonised, ehk siis sotsiaalmeedia kava. Sedasi saab sein just planeeritud väärtusmaailma nägu ja tegu.

Liivaloss

Alati on ka neid, kes ehitavad sotsiaalmeedia kuvandit tükk-tüki haaval. Tundub et iga kord ei olegi mingit plaani vaja. Sellistel puhkudel on projekt tegija peas juba olemas. Kas teadlikult või alateadlikult hoitakse sellest kinni ja luuakse iga postitus vastama sisetundele. Ka selline lähenemine ei ole vale, eriti kui tegu on väiksemat sorti ettevõtmise või organisatsiooniga. Siin võib tuua näitena liivalossi ehitamise protsessi, kus alguses ehitatakse ja siis minnakse kaugemale vaatama, kuidas välja kukkus.

Sotsiaalmeedia sein, kui kuulutustetulp

Sotsiaalmeedia sein on imagoloogiline tööriist, nagu iga teinegi. Meetod, kuidas edasi anda oma väärtusmaailma ja hoiakuid, ilma et see mõjuks reklaamina. On ju sotsiaalmeedia täies mahus vabatahtlik. Kui täidad oma seina kuulutustega, siis üldmulje ongi kuulutustetulp. Kui näitad nii väärtusmaailma pilte, räägid valdkonnast, kui ka hoiakutest, siis on üldmulje palju sügavam.

Detailijoonis ehk sotsiaalmeedia plaan

Sotsiaalmeedia sisaldab minu jutust hoolimata alati nii lihtsamaid kui ka sügavmõttelisemaid postitusi. Ainult väärtusmaailma paugutamisega on raske fänne oma kontot jälgimas hoida. Selle jaoks ongi olemas detailijoonised, ehk siis sotsiaalmeedia plaan. See paneb paika erinevad postituste tüübid ja pakub välja umbkaudse sageduse, millega igat tüüpi postitused inimesteni peaks jõudma. Sedasi ei muutu sein fännidele igavaks ja liialt üheülbaliseks.

Kokkuvõtteks

Loodan, et sain oma idee edasi antud ja selgitatud. Ma olen rohkem suure pildi märkaja, kui väikeste tükkide imetleja. Kui tellid minu reklaamtekstide kirjutamise põhialuste kursuse, siis sotsiaalmeedia teemat käsitle just selles võtmes. Seal saad ka ise proovida kirjutada ühte tunnet tekitavaid postitusi.

Telli kursus siit.

 

 

uku.nurk@opime.ee |  +37253496583

Uku Nurk